|
Navneændring.
|
| Vibe |
Skrevet d. 22-10-2009 14:56
|

Meget øvet

Antal indlæg: 307
|
Så blev cpr opdateret med det nye navn. Jubii  |
| |
|
|
| Irene Haffner |
Skrevet d. 22-10-2009 15:41
|

Superadministrator

Antal indlæg: 374
|
Stort tillykke til dig Vibe. Eller skulle man skrive frk. - for det er vel ikke fru endnu?
Men hvor det glæder mig på dine vegne!
Sekretær
hjemmeside: www.irenehaffner.dk |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 22-10-2009 17:54
|

Meget øvet

|
Hej Irene,
frøken passer mig helt fint, tak 
og tak for responsen.
Kh Vibe |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 25-10-2009 01:56
|

Meget øvet

|
Hej alle,
jeg er netop blevet opmærksom på en vigtig svensk regeringsrätsdom, der gør det muligt for voksne mennesker at tage kønsatypiske fornavne i Sverige.
2009-09-28 2893-09
Fråga om en vuxen person som tillägg av förnamn kan förvärva namn som traditionellt bärs av personer av motsatt kön.
http://www.domsto...893-09.pdf
Mindst fire personer var involverede i sagsanlægget og kendelsen lægger op til præcedens.
Vh
Vibe |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 25-10-2009 18:47
|

Meget øvet

|
Kære Freja,
som jeg tidligere skrev har jeg for et par dage siden fået navneændring via denne lov på baggrund af en erklæring udarbejdet 1. oktober.
Du kan lige så godt bare selv sende en kopi af din ansøgning direkte til Familiestyrelsen med att til Mie Møller så sparer du de 12 ugers ventetid. Statsforvaltningen skal - efter Familiestyrelsens godkendelse - opdatere dit navn i cpr-registret, men det er kun administrativt og det gjorde de i mit tilfælde i løbet af tre dage fra de modtog besked om at Familiestyrelsen havde godkendt SK's erklæring. Der er derfor ingen grund til at du venter på Statsforvaltningens behandlingstid. Jeg mener ligesom fru Vyum, at det må være op til SK at indkalde dig til samtale, hvis de ikke mener, at du har vedlagt tilstrækkelig dokumentation til at de kan foretage vurderingen herudfra.
Den erklæring de skrev til mig fylder to maskinskrevne sider og indeholder i praksis næsten lige så mange oplysninger som de erklæringer der udfærdiges i forbindelse med ansøgningen om kirurgisk kønsskifte.
Der er i loven ikke lagt op til at der er behov for et så omfattende udredningsarbejde inden et navneskift, men i praksis har klinikken dog i mit tilfælde været helt ligeglad med at justitsministeren allerede i april bekræftede, at der ikke var stillet krav om en bestemt længde af udredningen.
Når du nu alligevel skriver til Mie Møller så gør dig selv en tjeneste og bed dem svare på hvilke informationer de skønner er nødvendige af hensyn til paragraf 13.3's opfyldelse. Skriv til dem så får du skriftligt svar. Et skriftligt svar fra FS (og et journaliseret løfte fra SK's side) har i mit tilfælde været det eneste, der kunne rokke ved klinikkens politik om en etårig observation forud for støtte til et simpelt navneskifte.
Spørgsmålet om erklæringernes omfang tager jeg med i min næste spørgsmålsrunde i november, da det er ret vigtigt. Så længe SK "tror"/"påstår" at de skal være så omfattende som i mit tilfælde så kan de ikke lave udredningen på under 3-6 måneder.
Jeg glæder mig til at høre hvordan det går.
Kh
Vibe
Redigeret af Vibe d. 25-10-2009 22:10 |
| |
|
|
| Cathrine |
Skrevet d. 25-10-2009 19:09
|

Superadministrator

Antal indlæg: 253
|
Spænnende læsning.
Nu har jeg selv snydt og taget Fornavnet Lykke, men kan man komme til og hede Frøken i systemet, ville det da være en mullighed.
Jeg må indrømme det virker ret uoverskueligt for mig, alt det der paragraf noget, så på godt dansk.
HVad gør man?? |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 25-10-2009 23:21
|

Meget øvet

|
Hvor hurtigt man kan komme igennem kommer an på hvor fræk/anmasende man er...
Jeg gik ned til Kirkekontoret og hentede en formular til ansøgning om navneændring, udfyldte den og sendte den selv direkte til Familiestyrelsen sammen med kvittering for betaling af administrationsomkostningerne og et følgebrev, hvor jeg forklarede hvorfor jeg ønskede navneændring samt at jeg havde benyttet mig af navnet flere år allerede. Derudover vedlagde jeg dokumentation fra praktiksteder og arbejdsplads, der bekræftede, at jeg var ansat under det navn. Jeg fik få dage efter at vide, at jeg ikke umiddelbart kunne få navnet uden at det enten blev godkendt som drengenavn af statsforvaltningen eller at jeg fik en støtteerklæring fra Sexologisk Klinik så jeg kunne bære et pigenavn.
Herefter fulgte sager hos Statsforvaltningen og anke af deres afgørelse, som ikke har relevans for jer.
Den ubetinget hurtigst måde at få en navnesag behandlet på må være
1. At udfylde navneformularen og selv sende den til Familiestyrelsen
Skriv i begrundelsen, at du er transkønnet og ønsker at benytte paragraf 13.3. Skriv at du samtykker til, at de kontakter Sexologisk Klinik.
2. Skriv til Familiestyrelsen og bed om et svar på hvilke oplysninger der skal indgå i en erklæring til formålet.
Jeg vil meget gerne have en kopi af dette svar.
3. Hent klinikkens Selvbiografiskema på Videnbanken under Vejledninger og udfyld det. Vær sikker på, at få alle de informationer med, som Familiestyrelsen har bedt om.
4. Skriv til Sexologisk Klinik, at du har anmodet om navneændring og har behov for en erklæring til støtte herfor. Vedlæg svaret omkring omfanget fra spørgsmålet ovenfor samt en kopi af selvbiografiskemaet.
Vedlæg dokumentation fx for at du allerede er i hormonbehandling og at du er offentligt kendt under det navn, som du har ansøgt om osv. Skriv at du allerede er i behandling og lever som kvinde og at du derfor udelukkende har brug for deres hjælp til en navneændring.
5. Ring en uges tid efter de har modtaget papirerne og følg op på din sag. Det er meget vigtigt. Ellers skal du ikke regne med at høre fra klinikken...
Du slipper nok under ingen omstændigheder for at skulle til forvisitation og second opininion derovre inden de beslutter sig for det videre forløb, men de kan næsten ikke være bekendt at kræve, at du gennemgår et helt observationsforløb alene med det formål.
Hvis du kommer til tre samtaler uden at klinikken lover dig at støtte en navneændring vil jeg anbefale dig at bede om en konsultation hos Ellids Kristensen. Psykologerne gør intet uden at hun har bedt om det derfor er der ingen grund til at spilde tiden med dem, hvis du kun ønsker navneskift.
Igen: Sørg for at følge op på de løfter hun giver dig! At hun lover at hjælpe dig er ikke ensbetydende med, at hun husker at gøre det medmindre du selv holder hende fast på det. Hun er sød, men hun er meget stresset.
Held og lykke
Vibe
Redigeret af Vibe d. 25-10-2009 23:45 |
| |
|
|
| Cathrine |
Skrevet d. 25-10-2009 23:50
|

Superadministrator

|
Det fattede jeg ikke en brik af, så det dropper jeg vist bare lige pt.. |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 26-10-2009 00:48
|

Meget øvet

|
Kære Cathrine,
ok jeg prøver lige med lidt færre detaljer...
Du udfylder denne blanket
https://www.perso....php?id=20
og udskriver og underskriver den.
I begrundelsen skriver du "Jeg er transkønnet og ønsker at få et pigenavn. I må gerne kontakte Sexologisk Klinik."
Blanketten sender du sammen med kvitteringen til
Familiestyrelsen
Kristineberg 6
2100 København Ø
Derefter henter du dette skema
http://www.thrane...iSkema.pdf
og udfylder det. Tag en kopi og send den til
Sexologisk Klinik
Afsnit 7411
Rigshospitalet
Blegdamsvej 9
2100 København Ø
sammen med et brev, hvor du skriver at du har ansøgt om navneændring og har brug for en erklæring fra dem.
De beder garanteret om en henvisning fra din læge, selvom jeg altså principielt ikke mener at den er nødvendig...
Så må vi tage resten hen ad vejen, men selvom det nu er muligt er det altså stadig ikke noget man bare lige gør. Desværre. Spørgsmålet er så om du er interesseret i at bruge al den tid i toget frem og tilbage til Sjælland udelukkende for et navneskift.
Vh
Vibe |
| |
|
|
| Cathrine |
Skrevet d. 26-10-2009 10:04
|

Superadministrator

|
Altså,Jeg har i prencippet et pigenavn, jeg kunne bare godt tænke mig, at når man får brev fra kommuen og andre offentlige indstancer, at der ikke står Hr.
Jeg hedder Lykke Cathrine Lind, og det har jeg det rigtig godt med 
så måske er det bare et stort arbejde at få rettet en sådan detalje.
Tak for forklareingen, kunne være TransDanmark skulle smide det i et punkt, på hjemmesiden til hjælp til andre som måske om 6 måneder skal bruge den indformation.  |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 26-10-2009 10:37
|

Meget øvet

|
Cathrine skrev:
Altså,Jeg har i prencippet et pigenavn, jeg kunne bare godt tænke mig, at når man får brev fra kommuen og andre offentlige indstancer, at der ikke står Hr.
Nå sådan,
så skal du ikke spilde tid på det for den betegnelse - fx på valgkortene - bliver ikke rettet alligevel. Det gør de først, når du er opereret og har fået nyt cpr-nummer 
Ovenstående har kun noget at gøre med navnet.
Kh Vibe |
| |
|
|
| Webmaster |
Skrevet d. 26-10-2009 20:07
|
Superadministrator

Antal indlæg: 133
|
Kære Cathrine,
Point taken!!! Jeg har lavet en foreløbig vejledning omkring navneskifte for transkønnede. Den finder du under Videnscenter.
Tina |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 26-10-2009 21:55
|

Meget øvet

|
Kære Freja,
den dame jeg vil anbefale dig at tale med hedder Mie Møller ikke Mie Hansen!
Jeg mener vejledningen er et rigtigt godt sted at starte, men den bliver først rigtigt brugbar når vi har fået et skriftligt svar fra Familiestyrelsen på hvilket omfang erklæringen fra Sexologisk Klinik skal have.
Det kan så være via en henvendelse fra dig eller mig eller fra foreningen til dem eller det kan være via et ministerspørgsmål sammen med dem jeg formulerer i november.
Vh
Vibe |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 27-10-2009 21:43
|

Meget øvet

|
Dreamgirl skrev:
Men jeg vil prøve at få fat i Mie Møller i morgen formiddag, og så få en rettesnor.
Kære Tina,
det lyder som en god idé. De har en politik om, at skriftlige henvendelser besvares skriftligt og mundtlige besvares mundtligt. Hvis du griber bolden vil jeg derfor anbefale at du sender dem en email att: Mie Møller.
Sexologisk Klinik ændrer hundrede procent sikkert ikke praksis på baggrund af en mundtlig henvendelse fra styrelsen. Det ved jeg, fordi jeg selv nåede at involvere både Justitsministeren, Sundhedsstyrelsens tilsyn, Familiestyrelsen og et par tøse-tricks (det er vel ok *g*) inden det lykkedes mig at komme igennem møllen...
Vi får først for alvor en effektiv administration, når vi kan vise overfor SK, at der ikke er behov for at de indsamler oplysninger om boligforhold, afdøde familiemedlemmer, socialt netværk og hvad ved jeg forud for erklæringen... Mange oplysninger, der i bund og grund mere tjener til at dokumentere at personen kan klare hele kønsskiftet end at dokumentere, at personen er eller kan ligestilles med en transseksuel.
Vh
Vibe |
| |
|
|
| Sheila Frik |
Skrevet d. 28-10-2009 18:16
|
Medlem

Antal indlæg: 53
|
Efter en rundtur rundt i navne centrifuren, henholdsvis sognet, statsforvaltningen, og familiestyrrelsen fik jeg idag en opringning fra familiestyrrelsen som jeg havde sendt en mail, og udtrykkeligt gjort det klart at Sheila er mit mellemnavn, og de spurgte om hvorfor jeg ikke bare havde fået ordnet sådan en bagatel hos mit eget sogn, hvilket jeg også prøvede på, men det kunne de ikke finde ud af.
Sagen er nu endt hos sognet igen, og jeg regner med inden for de nærmeste dage at have fået mit nye navn.
Jeg ved ikke hvad jeg skal mene om det hele, men det kan vel også være bedøvende lige meget nu hvor det er faldet på plads, men følelsen jeg sidder tilbage med er aligevel lidt ambivalent, bare fordi jeg bor ude på Lars Tyndskids mark, så behøver man vel ikke være så uvidende og uoplyst som de har været her.
Jeg synes personligt at det var positivt at snakke med familiestyrrelsen, og mærke den lethed og smidighed der var forbundet med det, så jeg kan få det navn og få ny sygesikringsbevis, læge, bank, forsikringer.
Kh Sheila |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 28-10-2009 19:21
|

Meget øvet

|
Kære Sheila,
det var dejligt at høre, at Familiestyrelsen støtter dig. De har også været både flinke og professionelle de gange jeg har talt med dem.
Det er nok ikke af ond vilje, at sognet ikke har hjulpet dig tidligere, men de kan bare ikke finde ud af alle de mange regler der er. Det kunne SK jo tilsyneladende heller ikke.
Vh Vibe |
| |
|
|
| Sheila Frik |
Skrevet d. 29-10-2009 12:36
|
Medlem

|
Hej Vibe.
Ja Familiestyrelsen virker meget professionelle ) og nu er de også begyndt at ringe til mig fra statsforvaltningen*s*
Det primære og det som må være i højsædet vil jeg mene at man skal undgå unødvendig modstand som jeg føler jeg har mødt, da det er enormt trættene og drænende for ens dagligdag og energi, og man føler ens "projekt" bliver udsat for formynderi og bureaukrati, for jeg gør ikke det her for sjov skyld!
Hvergang man skal bevæge sig skal tingende vendes og drejes 117 gange, også skal man lige hente viden helt tilbage fra da ruderkonge var knægt, og det er jo næste skridt at få afklaret mine arbejdsmæssige områder, og der er også sat en hel delegation igang, så der er mange som har fingrende nede i min sag ..jeg er her af idag, og imorgen vil jeg håbe jeg er et bedre menneske som har lært af gårsdagen, men jeg vil gerne være med til at styre så tingende bliver som jeg vil have det..
Kh Sheila |
| |
|
|
| Sheila Frik |
Skrevet d. 30-10-2009 19:44
|
Medlem

|
Hej Tina - nej selvsagt kunne de ikke give dig svar på hvilke krav og antal konsultationer der skal til ved henholdsvis navn eller operation, men der er nu muligvis åbnet op for en dialog, og hvis jeg kan være behjælpelig på nogen måde må du sige til.
Kh Sheila |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 02-11-2009 19:57
|

Meget øvet

|
Nu tillader jeg mig så lige at undre mig offentligt over, at næstformanden ikke svarer på de konkrete forslag jeg har sendt hende og at man ikke fra foreningens side vælger at indbyde mig som konsulent i dette spørgsmål al den stund at jeg rent faktisk indtil videre er den eneste der har fået en sådan erklæring.
Som mit indlæg i går vidner om så har jeg altså nogle forbindelser og en indsigt, der kunne gavne foreningens politiske arbejde, men når man ikke hører en lyd fra nogen så er det altså svært at fremstå velkoordineret og motiveret. |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 02-11-2009 21:39
|

Meget øvet

|
Kære Tina,
ok, det forklarer selvfølgelig det manglende svar. Jeg var ikke klar over, at der var et maksimum på postbakkerne, men nu er der plads igen 
Jeg øjnede blot et mønster idet jeg ikke hørte fra jer efter mine kommentarer forud for foreningens høringssvar vedr. L107 ligesom jeg heller ikke hørte noget efter mit tilbud om deltagelse i samarbejdet med IFM. Når man beder om hjælp er det altså også vigtigt, at man lige giver et lille pip fra sig som tak, når den tilbydes.
Som du så var jeg ganske tæt på ministeren for sundhed og forebyggelse i dag. Omend jeg ikke fandt lejlighed til at drøfte transkønnedes rettigheder på dette møde blev jeg da inspireret til, at sende en henvendelse afsted øst på så det sker nok én af de nærmeste dage.
Mht. navneproblematiken bør den sag dog ubetinget tages gennem Familiestyrelsen.
Mht. det med den ét årige observation så er den bastion altså faldet nu eftersom de gav mig deres støtte efter kun 11 md. Så hvis nogen mødes med det krav er der ikke andet at gøre end at vise dem Familiestyrelsens svar og sige at det ikke er korrekt.
Vh
Vibe |
| |
|