|
TID + Trans Danmark?
|
| LisbethMerete |
Skrevet d. 27-01-2010 12:28
|

Medlem

Antal indlæg: 160
|
Jeg synes egentlig at det er trist at transmiljøet er så splittet i Danmark som det er.
I England har de fks en stor og slagkraftig transorganisation med et millionbudget.
Jeg synes at det kunne være rart hvis vi også skabte noget mere samling her i Danmark. Jeg mener at vi har brug for en organisation der samler miljøet og som kan se ud over personlige sym og anti-patier. det er fks trist at Irenes, Isabellas og TTs oplæg til folketingets partier ikke kunne få tilslutning fra TID på grund af noget personfnider.
Jeg synes at det ville være en god ide at sammenlægge TID og Trans Danmark til en fællesorganisation for transkønnede. TID og Trans Danmark supplere hinanden meget godt på den måde at TID er en social forening og Trans Danmark primært arbejder på det politiske. TID kunne indgå som en festkomite, arrangør af cafemøder osv og Trans Danmark kunne indgå som en arbejds komite for rettigheder, politiske tiltag, dialog med sundhedsvæsnet osv.
Men der mangler også et tredie ben som den sammenlagte organisation kunne skabe. Det er en rådgivnings og støttegruppe funktion både for transkønnede og pårørende. Et sted hvor man kan få støtte til at finde ud af at leve med sin transkønnethed uanset hvilken ende af spektret man ønsker at være.
Den samlede bestyrelses job skulle så bestå i at holde undergrupperne i ørene, sørge for at folk samarbejder og laver de nødvendige kompromisser, at flertal ikke bare overtrumfer mindretal og stoppe alle tendenser til nepotisme og personfnider.
Hvad siger i? Er det utopi eller vejen frem for støre forståelse af og bland transkønnede? Dit indput er velkommen.
Lisbeth Merete
-at være tøsedreng er ikke for bangebukse. |
| |
|
|
| K-astrup |
Skrevet d. 27-01-2010 17:37
|

Superadministrator

Antal indlæg: 49
|
Kære Lisbeth Merete,
Det har været Trans-Danmarks målsætning at samle alle trans organisationer i en paraply organisation. Desværre er tiden ikke moden i TiD til at det kan ske nu; men på sigt vil det nok ske.
Mht til rådgivning, så har vi i foreningen en sådan funktion; man skal bare kontakte Tina Vyum.
Karin |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 27-01-2010 19:41
|

Meget øvet

Antal indlæg: 307
|
Kære Lisbeth,
jeg synes også det kunne være dejligt om der kom mere samling på tropperne. Jeg tror desværre bare, at både TiD og Trans-Danmark har svært ved at forestille sig, at det ikke skulle være dem, der lagde navn til den samlede forening. Det er nok med til at gøre, at ingen af dem rigtigt er villige til at indgå under en anden forening. Personligt har jeg tænkt en del over det og jeg tror en løsning kunne være at både TiD og Trans-Danmark mødtes under LGBT Danmark, fordi LGBT Danmark allerede har en mangeårig tradition for både socialt, politisk og rådgivningsmæssigt arbejde. Der sker absolut soændende ting på den front.
Hvis man vil fællesskab med andre må man også være indstillet på, at det kræver kompromisser og at man giver hinanden plads til egne holdninger og her er nok en stor udfordring for de to førstnævnte foreninger.
Vh Vibe |
| |
|
|
| Irene Haffner |
Skrevet d. 28-01-2010 00:34
|

Superadministrator

Antal indlæg: 374
|
En kommentar.
Det er klart at en samlet forening ville være stærkere end den splittelse vi ser i dag.
Til gengæld tror jeg at din tanke med at TiD og Transdanmark skulle samles under LGBT aldrig kommer til at ske, da begge foreninger har en klar distance til at være i en forening som er domineret af homoseksuelle. For ikke så mange år siden kunne man slet ikke være medlem i TiD hvis man var homoseksuel.
Men muligheden for at TiD og Trans-Danmark får snakket sig til en slags fusion med årene er da tilstede. Vi arbejder allerede godt sammen og mange af os er medlem begge steder.
I øjeblikket har vi en fredelig kontakt til de andre foreninger, Og da jeg fik kontakt til det politiske syntes jeg det var vigtigt for vores troværdighed at invitere de andre foreninger med i de forslag som nu ligger på Christiansborg.
Tiderne er også markant ændret. Fra foreningerne var et åndehul for mange transer er det idag meget mere legalt og almindeligt at færdes ude, da samfundet også har ændret sig og er meget mere tolerant.
Spørgsmålet er så om foreningerne ikke i virkeligheden har mistet noget af deres berettigelse når det gælder den sociale dimension. Generelt kommer der ikke mange til arrangementerne og dette gælder både TiD og Trans-Danmark. Det politiske ser heller ikke ud til at interessere så forfærdeligt mange - og ideen om at sammenhold gør stærk er efterhåndet en udvandet floskel i en tid med top-individualister. Det gør iøvrigt ikke udsagnet mindre sandt.
Vi kunne så måske forudse at den dag vi har fået opfyldt alle de krav vi måtte mene skulle opfyldes for at skabe et godt liv for de danske transer - ja - hvad gør foreningerne så?
Jeg har set og hørt adskillige transer i det danske transmiljø gang på gang slå fast at vi skal kæmpe, informere, oplyse og hvad ved jeg - og måske især den ældre transgeneration, på nær enkelte undtagelser, har haft mere i munden end i handlingerne. Og den pressede situation med et noget uforstående samfund har gjort sit til at nerverne har været udenpå kjolerne - eller bukserne. Jeg tror der går nogen år endnu inden et generationsskift med større åbenhed og måske også en større evne til at se bort fra fortidens skel, brud og småkampe af både faglig og personlig karakter.
Jeg har dyb respekt for dem der har taget tørnen i fronten i de tider hvor det at være trans så absolut var henvist til de hemmelige gemmer. Og med de skift der så småt sker nu tror jeg vi langsomt bevæger os mod både en opløsning af de fasttømrede kasser - men også en samling til handling.
Personligt tror jeg at vi om 8-10 år vil se et helt anderledes billede end det vi ser i dag.
Sekretær
hjemmeside: www.irenehaffner.dk |
| |
|
|
| Irene Haffner |
Skrevet d. 28-01-2010 00:42
|

Superadministrator

|
Og da jeg så lukkede siden ned efter mit indlæg - så jeg at jeg havde et ikon fra den norske forening.
"Foreningen for transpersoner"
rørende enkelt og fungerer i Norge - men her ville der nok udbryde borgerkrig eller lignende.
Sekretær
| |
|
|
| LisbethMerete |
Skrevet d. 28-01-2010 01:19
|

Medlem

|
Jeg tror godt nok at det vil være for vanskeligt at bringe LGBTQ DK ind i ligningen. En forening af TiD og Trans-Danmark vil være vanskelig nok. Jeg tror at det vil skabe for meget modstand hvis det skal fore gå under LGBT Danmarks hat netop fordi mange transkønnede ikke betragter sig som homoseksuelle. (selv om det her med kønsidentiteten komplicere tingene lidt)
Hvad angår rådgivnings funktionen så har både TiD og Trans-Danmark på papiret en rådgivningsfunktion, men det er langt fra professionelt nok. Fks er der ingen støttegrupper og der arbejdes heller ikke koordineret med erfaringsudveksling omkring rådgivningen. Det er ike noget der kan hænge på en enkelt person, hvormeget end denne person føler for sagen.
Og husk dette er ikke nogen kritik for at sige at nogen gør det dårligt, men et konstruktivt forslag til forbedring.
Lisbeth Merete
| |
|
|
| Cathrine |
Skrevet d. 28-01-2010 22:15
|

Superadministrator

Antal indlæg: 253
|
Det er da dejligt at der endelig er en der "gider" og bruge "Hjælp-TransDanmar" så allerede der vil jeg give min Thumbs op.
Jeg glæder mig til og se om der kommer et emne som der forespørger om folk til rådgivning, hvad der forventes og tanker omkring det.
Jeg vil ikke udelukke jeg vil diltage som rådgiver, hvilket jeg til tider har gjort for mange Trans interesserede og ja jeg har en del overskud som gør at jeg har overskudet.
Så igen, kom med et oplæg.. |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 29-01-2010 01:21
|

Meget øvet

|
Dreamgirl skrev:
Til Vibe vil jeg sige, at jeg stadig savner at se de "spændende ting" der forgår i LGBT-Danmarks Transgruppe??? Det er muligt at de har nogle velbesøgte sociale arrangementer, men det er nu mit indtryk, at det politiske arbejde foregår et andet sted, nemlig i selve LGBT-Danmark, der som du ganske rigtigt skriver har mange års erfaring i både rådgivning samt politisk arbejde.
De sociale aktiviteter er vældigt vigtige også i forhold til rådgivning og støtte. T-gruppen er blevet kontaktet af LGBT Ungdom og bedt om at holde oplæg og støtte unge transkønnede og Familie og venner har ligeledes bedt T-gruppen hjælpe pårørende og venner til transkønnede. Det er et rigtigt godt skridt, fordi de pårørendes accept er af afgørende betydning for især de unge transkønnede. På det politiske plan kan jeg bl.a. nævne filmen Nobody Passes Perfectly, som er blevet set af rigtigt mange på Copenhagen Gay and Lesbian Film Festival.
vi holder jo (heldigvis) fast ved, at kønsidenditet og seksuel orientering er 2 forskellige ting, så hvorfor skulle man så være medlem af en homoseksuel forening, hvis man ikke opfatter sig selv som værende homoseksuel?
Fordi vi, som transkønnede er anderledes og fremmedgjorte over for det omgivende samfund og til tider oplever, at de misforstår os og tager afstand fra os, fordi vi er unikke. Derfor er det vigtigt at vi er meget opmærksomme på det, når vi selv reagerer på samme måde som andre reagerer overfor os og derfor skal vi lære at acceptere og samarbejde med andre mennesker, som ikke nødvendigvis ligner os selv på alle punkter. Vi kan ganske enkelt ikke gå ud til omverdenen og bede dem vise os respekt og tolerence samtidig med, at vi ikke selv er tolerente overfor andre. Det er et dobbelt budskab og det bliver ikke taget seriøst. Hvis vi ønsker åbenhed og accept så må vi også selv vise åbenhed og accept.
Det er komplet meningsløst at beklage sig over transfobi i samfundet samtidig med, at man selv er homofobisk. Når LGBTQ kan enes i udlandet så må det også være muligt i Danmark og helt ærligt så må jeg altså tilstå at jeg synes det er langt sjovere at bevæge mig i et åbent miljø end i et lukket miljø. Ulf Pilgård har vidst en gang holdt en monolog, hvor det ender med, at han til sidst står og er solidarisk med sig selv og ingen andre. Et sådant fællesskab er ganske enkelt ikke spændende at være i og det er nok dér man skal søge forklaringen på, at der kommer så få til trans-danmarks arrangementer som der gør.
Det er da okay, hvis man tager med til et par møder og så finder ud af, at man ikke rigtigt har kemi med de mennesker, der kommer der, men kan man virkelig være interesseret i, at lade sine fordomme - for det er det jo, så længe man ikke har afprøvet dem i praksis - afholde én fra samvær med sine medmennesler? Der kunne jo ske det, at man fandt ud af, at fordommene ikke holdt vand og at de mennesker, men ikke troede man havde noget til fælles med rent faktisk alligevel viste sig at være helt normale mennesker med spændende livsfortællinger og at man derved pludselig kunne samle ti gange så mange mennesker!
Endelig kan jeg ganske simpelt ikke forstå hvordan transseksuelle kvinder, der tænder på kvinder og måske endda lever i forhold med dem kan sige, at de ikke er homoseksuelle! To kvinder, der tænder på hinanden er da vel for søren det man kalder et lesbisk par? Den eneste måde du kan tænde på en kvinde uden at være homoseksuel er da hvis du ikke selv er en kvinde! De transkønnede, der ikke har overvundet deres homofobi har derfor grundlæggende heller ikke overvundet deres egen transfobi. At kønsidentitet og seksualitet ikke er det samme betyder bare, at transkønnede kvinder ikke altid tænder på mænd, men det ændrer ikke ved, at to kvinder, der tænder på hinanden er lesbiske.
Vh
Vibe |
| |
|
|
| LisbethMerete |
Skrevet d. 29-01-2010 13:00
|

Medlem

|
Hej Vibe
Jeg elsker dine provokerende indlæg. jeg er da også enig med dig langt hen ad vejen. Selv om jeg altid har betragtet mig som heteroseksuel (både som mand og som kvinde) har jeg ikke noget problem med homoseksuelle og har endda en del homoseksuelle bekendte. Jeg tror bare at hvis TID og Trans Danmakr skal samles under LGBT DK's hat så kommer vi dels til at miste nogle i den anden ende, dels ricikere de transkønnede at drukne i mellem de andre bogstaver. Selv om vi mobilisere alle transkønnede i landet vil der altid være lang flere homo og bi seksuelle.
Omkring transfobi så må vi også huske, at en hel del (især mandlige) homoseksuelle er ret transfobiske. Der er blandt nogle homoseksuelle den holdning (og måske med rette) at sidsserne med løse håndled giver en forkert opfattelse af det at være homoseksuel. Især hvis man er en maskulin mand der er til maskuline mænd (Tom of Finland typen). De mener så også at transkønnede bidrager til at give homoseksuelle det image med løse håndled.
Lisbeth Merete
| |
|
|
| LisbethMerete |
Skrevet d. 29-01-2010 16:46
|

Medlem

|
TIl Tina og Cathrine
Jeg synes at det ville være en glimrende ide at oprette en støtte gruppe på tværs af TID og Trans Danmark. Det kunne måske endda bane vejen for en egentlig sammenlægning på et tidspunkt. jeg tror at jeg vil foreslå det på TIDs generalforsamling d. 12 februar.
Jeg mener at der er flere gode grunde til at rådgivningen skal forestås af en gruppe frem for af en enkelt person.
Det er langt lettere at finde overskud hvis man er en gruppe frem for hvis man stå allene med det.
Desuden er det de færreste af os der er eksperter i noget som helst. Heller ikke selv om man har været ud af skabet i mange år. Ikke engang de der arbejder proffesionelt med det har nogen helt skudsikker forklaring på hvorfor nogen mennesker bliver transkønnede.
Hvis man er en gruppe kan man bedre supplere hinanden og i fællesskab finde frem til en rådgivning der ikke bare bygger på den enkeltes lommefilosofi.
En gruppe kan også skabe kontiuitet i rådgivningen ved at "oplære" nye rådgivere og oprette en vidensbank over råd der virker.
Endelig er mennesker forskellige steder i sin udvikling. En transvestit med panisk kastraktionsangst har formodenlig svært ved at være støtteperson for en transseksuel og en transseksuel kan måske miste tålmodigheden med en transvestit der ikke vil give slip på sit fødte køn. I en rådgivningsgruppe kan man bedre støtte den transkønnedes udvikling i dennes eget tempo.
Jeg ser også støttefunktionen som noget der har at gøre med personlig udvikling. Den personlige samtale mellem transkønnede i en støttegruppe tror jeg vil være befordrende for den enkeltes afklaring. Den slags foregår naturligvis til TID (og evt Trans Danmark) arrangementer i dag. Men disse arrangementer er kun sociale og der er derfor ikke mulighed for at gå så dybt i den enekltes situation som i en egentlig støttegruppe.
jeg har ihvertfald oplevet at TID arrangementer kan være overfladiske og præget af at hovedparten af deltgerne er over 40. Derimod kommer der en masse unge mennesker i Wherehouse9.
Lisbeth Merete
| |
|
|
| Irene Haffner |
Skrevet d. 29-01-2010 17:01
|

Superadministrator

|
Man må da respektere de forskellige holdninger til forskellige seksualiteter.
Jeg tror mange har oplevet at kønsforvirringen også giver nogle seksuelle forvirringer - det skete ihvertfald for mig i starten. Det var egentlig den største forvirring overhovedet. Lige til jeg besluttede at jeg bare var den jeg nu engang var.
Men jeg har altid syntes at en lidt underlig vinkel på den historie er at nogen som transkvinde ikke opfatter sig som homoseksuel når de har et forhold til en mand, og samtidig opfatter sig som lesbisk når de har et forhold til en kvinde.
Og omvendt villle de ikke indlade sig på et forhold til en mand som mand - når der så oven i kommer at dem med de røde bluser ikke vil være sammen med dem med de blå bukser og dem med skæve næser absolut ikke vil tale med dem med flyveører - så kan jeg godt forstå at vore omgivelser giver op.
Jeg er ikke tilhænger af at hverken Trans-Danmark eller for den sags skyld TiD skulle være lagt ind under LGBT - det ville, som det bliver nævnt, betyde en stort frafald i den anden ende. Jeg har oplevet ægtepar komme til TiD`s arrangementer - og jeg gad nok vide hvordan de ville tage det at komme til arrangementer i en forening domineret af homoseksuelle.
Dermed ikke sagt at jeg ikke har respekt for LGBT. Som jeg før har skrevet har jeg et tæt samarbejde med SF`s homonetværk og skylder dem stor tak for deres hjælp.
Hvis man kunne forestille sig nogle forsigtige skridt ville jeg foreslå at man 1 gang om året mødtes for at koordinere - og at man inviterede hinanden til nogle arrangementer - eller direkte gik sammen om et arrangement. Det er også af afgørende betydning at der bakkes op om politiske tiltag, da enhver politiker ikke kan forstå at så lille et miljø kan være opdelt i så mange fraktioner.
Det er også lidt sørgeligt.
Det legale i at være trans og så den uforpligtende transtilværelse foran skærmen indbyder ikke til fællesskab.
Jeg har en del gange tænkt på at noget af det første man skulle gøre hvis der var penge til det, var en fælles net-side som ikke var en datingsite, selvom det kunne forekomme. Opdelt i forskellige sektioner som man selv kunne vælge hvor man hørte til - og så et fællesområde - og så kælderetagen hvor man røg ned i brokkerummet hvis man ikke kunne finde ud af at være sammen med andre på en god måde på nettet.
Altså et netsite af høj kvalitet i flere etgager, med et stort fælles debat og chatområde - Regnbuen.dk - noget i den stil - og med foreningernes information tilgængelige for alle - Jeg har virkelig tænkt på det i nogle år, da jeg synes miljøet mangler et kvalitetssted som ikke er ejet af en enkelt som kan gøre hvad der passer ham/hende - men hvor det ejes og styres af foreningerne i fællesskab.
Der hvor den første samling kunne ske er efter min mening på nettet - og hvis man var opfindsom kunne der godt laves et rigtig godt site, som måske også indbød de andre nordiske lande til at få en etage hver - og så stadig med fællesareal.
Jeg drømmer - men synes stadig det kunne være alletiders.
Nå - sur dag - ødelagde en udstødning i kørsel på is - og det lige før jeg går ned i løn til efterløn - øv!
Sekretær
| |
|
|
| LisbethMerete |
Skrevet d. 29-01-2010 19:05
|

Medlem

|
Ja det er det jeg siger Irene. Det er farligt at køre bil iført Dametøj 
Jeg synes at det med den fælles web portal kan være en god ide. hvis du kommer med til TIDs generalforsamling kan du jo foreslå det der eller gør jeg det bare.
Jeg tror også at den fælles web portal vil være til nytte for en rådgivnings og størregruppe.
Til Tina
Warehouse9 er queer bevægelsens højborg. Kan bedst beskrives som en krydsning mellem Ungdomshuset og et gamle Madam Arthur.
Det ligger i et gammel pakhus i den nedlagte kødby på vesterbro i København. Du kan se en præsentationsvideo her; http://warehouse9.dk
Lisbeth Merete
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 29-01-2010 21:04
|

Meget øvet

|
Hej alle sammen,
dejligt at se, at der er kommet en livlig debat herinde.
Vil T drukne imellem de andre bogstaver?
Nej, det tror jeg faktisk ikke. Når jeg kigger på forholdet mellem T-gruppen og LGBT Danmark oplever jeg at bl.a. de to førnævnte initiativer er udtryk for, at man er meget interesseret I os som transkønnede. Hvis der kom flere med i foreningen ville indflydelsen også stige yderligere. T-gruppen og B-gruppen har haft indflydelse på LGBT Danmarks nye navn og vi er med både i foreningens informationsfolder og i foreningens nye visions- og strategidokumenter. LGBT Danmark har jo også vist vilje bl.a. i forbindelse med høringssvar for nyligt så vidt jeg husker.
I QueerÅrhus, hvor jeg også er med oplever jeg at emner omkring kønsidentitet indtil videre har fyldt væsentligt mere på møderne end emner om seksualitet til trods for, at vi transkønnede ofte kun er en lille minoritet på møderne. Jeg synes i hvert fald ikke jeg har oplevet, at jeg er druknet i mængden.
Har vi noget tilfælles?
Ja, det er jo nok langt hen ad vejen et individuelt spørgsmål, men jeg må ærligt talt indrømme at jeg har væsentligt flere interesser, erfaringer og kemi tilfælles med lesbiske i 25-35 års alderen end jeg har med transkønnede i 55 års alderen. Sådan er det for mig - så når I siger, at I ikke vil have GBTQ med så må jeg ærligt talt tilstå, at jeg ikke vil undvære dem.
Så var der den med at stå på ladet af en åben paradevogn?
Well, nu har jeg tilfældigvis selv stået på ladet af sådan en vogn sammen med fyrre tusinde andre i Malmö og jeg kan da kun sige at det var en rigtigt fed oplevelse at være med i et optog, hvor hele byen fejrede mangfoldigheden og dét - som vi så ofte skjuler og skammer os over - pludselig blev ophøjet og værdsat.
Jeg kender tilfældigvis også en del af dem, der forsøgte at arrangere en transkønnet paradevogn i Pride i København og dem havde jeg absolut heller ikke haft noget imod at stille op sammen med. Mange af dem var i øvrigt med til modeshowet på Københavns Bymuseum og det var altså ikke halvnøgne sexfreaks og hvad det ellers kan komme til at lyde som.
Vi er simpelthen nødt til at komme videre - at komme til et sted, hvor vi ikke lader vores eksakte gruppering indenfor transkønnetheden være det centrale identitetsbærende element i vores liv. Når vi virkelig erkender, at vi først og fremmest er mennesker så bliver vi også i langt højere grad i stand til at acceptere at bøsser, lesbiske, biseksuelle, queers og københavnere ligeledes først og fremmest er mennesker og så er der basis for at mødes og samarbejde.
Kan man ikke i første omgang lade dette være motivation nok så kan man da altid se strategisk på det: Hvis vi investerer noget af vores tid i at hjælpe GBTQ'erne så er der en hvis sandsynlighed for at de også vil investere noget af deres tid i at hjælpe os, når vi beder om det. Når de er ti gange så mange som os så kan den investering hurtigt vise sig at være givet godt ud.
Støttegrupper?
Lisbeth, tænker du på en gruppe af rådgivere, som hver især tager 1:1 samtaler med transkønnede og udveksler erfaringer og spørgsmål eller tænker du på en støttegruppe som et socialt fællesskab a'la en selvhjælpsgruppe, hvor man mødes med andre transkønnede for at støtte hinanden? Jeg vil gerne bidrage med min erfaring i sidstnævnte struktur, men jeg har ikke overskud til 1:1 lige nu.
Vh
Vibe
Redigeret af Vibe d. 29-01-2010 21:48 |
| |
|
|
| LisbethMerete |
Skrevet d. 29-01-2010 23:06
|

Medlem

|
Hej Vibe
Godt med en jyde der anerkender at vi også er mennesker her over på "Djævle øen" 
Omkring rådgivning og støttegrupper
Så havde jeg egentlig tænkt lidt af begge dele. Nogle skal være tovholdere, organisere rådgivningsfunktionen og samle erfaringer. Den gruppe burde også være en slags selvhjælpsgruppe (på et højere plan så at sige).
Om rådgivningen skulle være 1:1 eller som en selvhjælpsgruppe eller noget helt tredie tror jeg vil afhænge af situationen, men jeg tror afgjort at selvhjælpsgrupper har en gavnlig effekt for den enkeltes udvikling.
Måske burde der endda være flere typer støttegrupper, fks en afklaringsgruppe, en transvestitgruppe, en transissiongruppe for de der vil leve 24/7 og evt en for pårørene.
Det er dog ikke sikkert at der er nok deltaagere til alle grupperne afhængig af om folk kommer drypvis eller i klumper. Derfor bliver man også nød til at tænke "out of the box" for at tilpasse rådgivningsfunktionen til behovet.
Lisbeth Merete
| |
|
|
| Irene Haffner |
Skrevet d. 30-01-2010 22:56
|

Superadministrator

|
Hi - så fik vi sat det på plads.
Men trods alt er verden mange gange skabt af drømme.
Men du har da ret langt hen ad vejen.
Og jeg tror egentlig at man først når en vis enighed når man har noget at samarbejde om. Det gælder både ægteskaber og foreninger.
Enigheden skal ikke kun være fiktiv, den skal også være konkret og praktisk.
Og så kan man jo ikke lade være at spørge, nu hvor der skal være det 3.council i TGEU i Malmø til september: Hvem kan der regnes med af danske transer der trods alt bor lige på den anden side? - jamen det vides ikke helt, men en ting er sikkert Trans-Danmark er dybt involveret!
Det er et lidt prestigefyldt møde som ikke kom til Danmark fordi vi ikke kunne påregne hjælp nok til at få det etableret her - men det kunne svenskerne så!
Så vidt jeg er orienteret er TGEU (TransGender EUropa) en underafdeling af LGBT - Europa - og Trans-Danmark besidder 2 bestyrelsesposter i TGEU og er dybt involveret i arbejdet på Europæisk plan - vores kære webmaster her på denne side har og er vist stadig TGEU`s webmaster - eller hvordan er det nu fru webmaster?
Transdanmark har sidst inviteret de 2 andre med i en politisk henvendelse til Christiansborg - kun LGBT ville være med.
Så længe det stadig er Trans-Danmark der tager initiativer og arbejder politisk på både nationalt og europæisk plan kan jeg ikke se nogen fordele ved at vi underlægger os andre.
Men når jeg og fru webmaster til sin tid sidder oppe hos skt.Peters kone ude i køkkenet kan der måske registreres små bevægelser - og så skulle det gerne være i positiv retning.
Indtil da drømmer vi - og det er ikke forbudt - heldigvis!
knus -
Irene
Sekretær
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 31-01-2010 00:27
|

Meget øvet

|
Kære Irene, hvem arrangerer TGEU i Sverige? Er det homoforeningen RFSL? Hvordan kan vi tillade os at samarbejde med TGEU, hvis organisationen hører under LGBT Europe, som vel også er en homoforening med jeres definitioner?
I stedet for at modarbejde hinanden burde vi da være glade og taknemmelige for, at LGBT Danmark stillede op som medunderskrivere på fempunktsprogrammet. LGBT Danmarks Transpolitiske udvalg har i øvrigt endnu en gang fortalt mig, at man savner en tættere kontakt med Trans-Danmark...
Selvfølgelig skal vi have noget at samarbejde om, hvis fællesskabet skal have relevans, men det har vi da også: Lovgivning mod hate crimes, ægteskabslovgivningen, ret til at adoptere, en fælles oplevelse af at omverdenen i en eller anden grad har taget afstand fra os, følelserne og processen omkring dét, at skulle erkende sig selv som forskellig fra flertallet, udspringet etc... Alle disse ting har vi tilfællles uanset om det så udspringer af seksuel eller kønslig forskellighed.
Vh
Vibe |
| |
|
|
| Webmaster |
Skrevet d. 31-01-2010 01:14
|
Superadministrator

Antal indlæg: 133
|
Næhh Nej jeg har intet med TGEU at gøre, og ja det hænger også sammen med bla. deres tilhørsforhold til ILGA, som jeg så absolut heller ikke bryder mig om, jeg er som bekendt ikke nogen tilhænger af at blande tingene sammen. Mine holdninger burde efterhånden være velkendte.
Som du jo ved søde Irene, så har jeg på nuværende tidspunkt truffet nogle valg, med hensyn til mit fremtidige virke. Da jeg ikke kan sige, at jeg bryder mig om udviklingen, så overvejer jeg kraftigt, om ikke jeg bare skal lade toget fortsætte uden, at jeg blander mig i styringen, og så blot rejse med som passager.
Hvis rejsen bliver for urolig, eller de unge idialister kommer til at fylde for meget,kan jeg jo blot stå af ved næste station, eller slet og ret trække i nødbremsen og hoppe af. Det er jo en af fordelene ved blot at være passager. En anden løsning kunne være, at jeg blot skulle sørge for vedligeholdelsen, og så slet ikke deltage i rejsen, se den løsning kunne jeg faktisk godt forstille mig.
Men vi må se hvad der sker.
Hilsen
Tina
Redigeret af Webmaster d. 31-01-2010 01:45 |
| |
|
|
| Webmaster |
Skrevet d. 31-01-2010 01:34
|
Superadministrator

Antal indlæg: 133
|
Der er vel heller ikke nogen der direkte modarbejder hinanden i de to foreninger. Vi er blot nogle der ikke bryder os om at være underlagt en forening der er dominneret af homoseksuelle, da vi ikke er homoseksuelle. Og om Vibe nu kan se det eller ej, så vil vi som Transpersoner drukne i blandt alle de andre orienteringer.
Tina |
| |
|
|
| Tina Thranesen |
Skrevet d. 31-01-2010 01:55
|
Lidt øvet

Antal indlæg: 39
|
To korrektioner til indlæg fra Irene Haffner.
Indlæg 27-01-2010 22:34 - #4
"For ikke så mange år siden kunne man slet ikke være medlem i TiD hvis man var homoseksuel."
Det er ikke korrekt – TiD har aldrig udelukket homoseksuelle.
Det må være FPE-NE http://www.thrane...771#bm6771, som Irene tænker på. FPE-NE var Skandinaviens første transforening, som fra stiftelsen og indtil få år før den ophørte med at eksistere var forbeholdt heteroseksuelle transvestitter.
Indlæg . 30-01-2010 20:56 - #20
"Så vidt jeg er orienteret er TGEU (TransGender EUropa) en underafdeling af LGBT – Europa."
Mig bekendt er der ikke nogen forening, der hedder LGBT-Europa.
TGEU http://www.thrane...769#bm6769 er en Europæisk paraplyorganisation for transforeninger og ikke nogen underafdeling af en anden forening.
Med hensyn til "LGBT-Europa", så kan det være, at du tænker på ILGA-Europe?
ILGA-Europe http://www.thrane...068#bm7068 er den europæiske afdeling af den internationale sammenslutning af bøsse-lesbiske organisationer ILGA (The International Lesbian and Gay Association).
TGEU og ILGA-Europe har dog et tæt samarbejde.
Redigeret af Tina Thranesen d. 31-01-2010 01:57 |
| |
|
|
| Irene Haffner |
Skrevet d. 31-01-2010 02:22
|

Superadministrator

|
sorry!
Det var naturligvis ILGA jeg tænkte på - og Fpe - .
Til Vibe
Jeg synes man skal komme med konkrete udspil - og det er foreløbig TD der har gjort det - vi inviterede også til mindehøjtidelighed i Vejle - men ingen mødte op.
Et er jo de mange idealistiske drømme - som Tina nævner - et andet er hvor man rent konkret kan mødes om opgaver der kan løses i fællesskab.
Og det er da rart at vi kan diskutere her - at vi ikke er enige om alt er da kun gnister til kreativiteten.
Jeg tror der kommer mere om TGEU´s council i Malmø til september snart.
Godnat
Irene
Sekretær
| |
|