|
Nægtet agtindsigt?
|
| Vibe |
Skrevet d. 12-11-2009 18:07
|

Meget øvet

Antal indlæg: 307
|
Kære alle,
jeg har fra tid til anden hørt om mennesker, der er blevet nægtet agtindsigt i deres journaler fra Sexologisk Klinik. Jeg har personligt haft svært ved at forstå at dette skulle kunne være sandt, men jeg har - uden at gå i detaljer drøftet det med foreningen Bedre Psykiatri.
Hvis man forespørger efter sin journal skal klinikken inden for 10 dage tage stilling til, om der kan gives agtindsigt. Hvis klinikken helt nægter en person agtindsigt opfordrer de til, at man indgiver en klage til Det Psykiatriske Patientklagenævn hos Statsforvaltningen. Adressen til din statsforvaltning findes på http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=4621 Psykiatrisk Patientklagenævn står under Råd og Nævn
Vh
Vibe
Herunder indsættes deres svar:
Kære Vibe.
Der er som udgangspunkt ikke noget man ikke må få udleveret i forhold til journaloplysninger mv. Dog kan der i helt særlige tilfælde, inden for psykiatrien har jeg hørt at man har foreholdt oplysninger om diagnose i en periode, da man vurderede at det ville kunne medføre at patienten ville opgive og forsøge at gøre skade på sig selv. Ellers har jeg kendskab til det i forhold til uhelbredelige sygdomme og levetidsprognoser.
Men at nægte 100 % holder ikke.
Jeg vil anbefale at i første omgang at gå den officielle vej, at klage til psykiatriske patientklagenævn, især hvis det er en tendens inden for specialet, så må der komme en indefra ”opfordring” til at få orden på praksis. Det er den mere principielle del, og det med at gå uden om er jo smart for at hun kan få noget hurtigt at vide, da en klagesag kan tage lang tid.
Håber at det giver mening. Held og lykke, og vend endelig tilbage hvis der opstår andre af sådanne ”udfordringer”.
Med venlig hilsen
Hanne Block Bøttger
Socialrdågiver
BEDRE PSYKIATRI
- landsforeningen for pårørende
Livjægergade 20, st.
DK-2100 København Ø.
tlf: 35 25 46 00
direkte: 70 20 71 74
e-mail: raadgivning1@bedrepsykiatri.dk
web: www.bedrepsykiatri.dk |
| |
|
|
| Sanne Minet |
Skrevet d. 15-11-2009 20:01
|

Medlem

Antal indlæg: 111
|
det med at nægte agtindsigt er hverdag for rigsen men sådan er deres intolerente mærkelig system gid det må komme mere frem i lyset
knus Sanne:@
[img][/img] |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 15-11-2009 21:38
|

Meget øvet

|
Sanne Minet skrev:
det med at nægte agtindsigt er hverdag for rigsen men sådan er deres intolerente mærkelig system gid det må komme mere frem i lyset
knus Sanne:@
Er du blevet nægtet det eller hvorfor ved du, at det er hverdag?
Hvis du mener der er noget der skal frem i lyset så skriv en klage til Det Psykiatriske Patientklagenævn. Jo flere der gør det jo større er sandsynligheden for at der sker noget med behandlingsmetoderne.
Redigeret af Vibe d. 16-11-2009 00:56 |
| |
|
|
| Irene Haffner |
Skrevet d. 16-11-2009 16:42
|

Superadministrator

Antal indlæg: 374
|
Ja- det vil vi da gerne vide mere om så vi evt. kan gøre noget ved det?
Så fortæl endelig.
Sekretær
hjemmeside: www.irenehaffner.dk |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 16-11-2009 19:02
|

Meget øvet

|
Jeg har lige hjulpet en anden kvinde, der gerne ville se sine journaler. Der var direkte adgang via e-journal med digital signatur. Det gælder dog kun for konsultationer efter 06-2009 derovre. |
| |
|
|
| Sanne Minet |
Skrevet d. 17-11-2009 00:30
|

Medlem

|
ja jeg er nægtet adgang til alt matriale der findes og man fortæller mig at hvis jeg ligger press på ønsker de ikke at tale med mig mere og at det er en politik de har
Knus Sanne:@
[img][/img] |
| |
|
|
| Irene Haffner |
Skrevet d. 17-11-2009 09:56
|

Superadministrator

Antal indlæg: 374
|
Jeg vil foreslå at vi tager det op i bestyrelsen
Sekretær
hjemmeside: www.irenehaffner.dk |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 17-11-2009 18:34
|

Meget øvet

|
Du skal ikke spørge psykologen... de prøver bare på at trække indsigten ud... Det gjorde de også ved mig.
Ring direkte til sekretæren på 35457411 og sig, at du gerne vil bestille en kopi af din journal. Hun vil så sige, at hun lige skal snakke med behandlerne om det. Du skal fortælle hende, at du ved, at du normalt har krav på at få journalerne indenfor 10 dage og at du derfor vil følge op på sagen om en uge, hvis du endnu ikke har modtaget dem.
Hvis du ikke har modtaget dem efter en uge er det vigtigt, at du ringer igen. Bed om at tale med Ellids Kristensen og fortæl hende, at du gerne vil have en kopi af journalerne.
Hvis Ellids nægter at udlevere dem så synes jeg absolut, at vi skal køre en klagesag igennem Statsforvaltningen. De skal ikke have lov at tilbageholde hele journaler.
Vh Vibe |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 17-11-2009 18:38
|

Meget øvet

|
PS: Ud over psykologen, der forsøgte at trække indsigten ud har jeg aldrig haft problemer med at få aktindsigt, når jeg har bestilt den via sekretariatet. For konsultationer efter 1/6-09 er det endnu nemmere, fordi de kan findes i e-journal. |
| |
|
|
| Sanne Minet |
Skrevet d. 27-11-2009 02:43
|

Medlem

|
Hej Alle det er nu lykkedes mig at få delvist aktindsigt på rigsen og går nu efter fuld aktindsigt
men har desværre opdaget problemmer med at færdiggøre diverse rapporter men ok det er jo nok det danske sundhedsvæsen år 2009
Knus sanne
[img][/img] |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 29-12-2009 12:28
|

Meget øvet

|
Hej alle,
hermed linkes til en artikel vedr. Patientklagenævnets afgørelser i klagesager omkring aktindsigt, hvori det pointeres, at retten til aktindsigt også vedrører alle bilag fx lægeerklæringer og testresultater i journalen. Hvis nogle af jer har problemer med at få udleveret disse er det en god artikel at henvise til.
Gennemførelse af aktindsigt i en patient journal på et sygehus. Nyhedsbrev 1/2007. Sundhedsvæsnets Patientklagenævn
http://www.pkn.dk.../2950.html
Vh
Vibe |
| |
|
|
| LisbethMerete |
Skrevet d. 03-02-2010 12:15
|

Medlem

Antal indlæg: 160
|
Er der nogen af jer der er blevet nægtet helt eller delvis aktindsigt der har en ide om hvad det konkret kan være for oplysninge som sundhedspersonalet ikke ønsker at patienten skal læse?
Lisbeth Merete
-at være tøsedreng er ikke for bangebukse. |
| |
|
|
| Vibe |
Skrevet d. 03-02-2010 15:19
|

Meget øvet

|
Er der nogen, der reelt er blevet nægtet aktindsigt eller er det bare et spørgsmål om, at de har forsøgt at trække den ud med dårlige undskyldninger? Betina Hvejsel og Sanne Minet har jo i hvert fald fået indsigt nu. Hvis der er nogen, der stadig mangler er de i hvert fald velkommen til at kontakte mig.
Noget der faktisk overraskede mig ved den journal Betina har lagt op er, at de skriver mange gode ting om hende til trods for, at hun i sin egen beskrivelse af forløbet har haft en meget negativ oplevelse af klinikken. Den erklæring jeg fik i forbindelse med mit navneskifte var en to sider lang begrundelse for, at jeg er transseksuel eller ganske kan ligestilles hermed. Der er ikke på samme måde nogen tydelig begrundelse i Betinas journal for, at hun ikke er det og selvom Betina blev vurderet som transvestit af klinikken ville de få vanskeligt ved at forklare sig, hvis hun havde haft journalen da hun sluttede på klinikken og havde anket hendes diagnose til Det Psykiatriske Patientklagenævn med en velgennemtænkt begrundelse. Det kan klinikken naturligvis ikke være interesseret i og derfor er det nok meget passende for dem, hvis brugerne enten foranlediges til at tro, at de ikke kan få deres journaler eller at de først får dem efter klagefristen udløber.
Mht. årsagen til at de ikke får agtindsigt kan man forestille sig at det bunder i, at afdelingen er så stresset, at behandlerne "glemmer" det eller helst vil være fri for den ekstra opgave. Derfor må jeg anbefale, at man henvender sig til sekretærerne og følger op en uge efter henvendelsen, hvis man stadig ikke har fået journalen.
Man kan også forestille sig, at de forsøger at trække indsigten ud, fordi de ikke bryder sig om, at de ting de skriver i journalen bliver brugt som argumentation for behandling overfor andre myndigheder og læger før de selv er klar til at stille en diagnose. Jeg er ret sikker på, at journalnotater fra Sexologisk Klinik har haft en afgørende betydning for, at jeg fik mit navneskift så tidligt som jeg gjorde og for at jeg nu er blevet godkendt til laserbehandling på et offentligt hospital til trods for, at min sag faktisk endnu ikke officielt har været på behandlerkonference på klinikken.
På den måde har jeg faktisk haft mange indirekte fordele ved at gå på Sexologisk Klinik allerede nu selvom de ikke har hjulpet mig aktivt. |
| |
|